Seiling en unik idrett.

En idrett du kan drive med fra du er er ganske liten og til du er relativ gammel.
Seiling er noe du kan utføre alene i din jolle eller havseiler, eller sammen med andre i et team, om det er snipe eller større båter. Dette er det viktig for Åsgårdstrand Seilforening å bygge oppunder. Ikke med ord, men med praktiske tiltak som skaper seilerinteresse i familien.
Foreldre som er ukjent med seiling vil gjennom jolle seilende barn få interesse og kanskje  kjøpe en kjøl-båt til ferie og regatta bruk, eller barn av seilende foreldre vil begynne med jolle seiling.  Dette har med rekruttering å gjøre, og  ikke minst gjør dette foreningen til et bedre sted å være for alle i familien.  Dette bidrar til å utvikle kompetansen. De beste av våre havseilere kommer som oftest selv fra jolle seiling. De bidrar til å øke jolleseilernes kompetanse, men også kompetansen til andre mer uerfarne havseilere.

Fra jolle til Jordomseiling.

På bilde har du et par  av disse, som begynte som optimistseiler og i dag behandler sin Wasa 55 som om det skulle være en kjempejolle.
De bidrar til økt entusiasme og læring både for de unge og for havseilerne. Wasa 55  har seilt over Atlanterhavet, og deltok i regatta fra San Fransisco  til Honolulu.

Nok om det. Hva er egentlig Tur og havseiling?

Mestring på flere plan.

En ting er sikkert, det er ikke bare seiling. Utrolig mye av gleden ved å ha båt er vedlikehold og reparasjoner. Ja , knyttet til å håndtere båten, selv når ting går i stykker og må repareres. Noen har ikke den tiden til rådighet og må sette båten på verksted, eller få andre til å gjøre jobben.

Samarbeid og glede.
 Vi organiserer felles opptak og utsetning, noe som gjør belastningen på hver enkelt minimal.  Men når du er ute på havet, er det veldig fornuftig å kjenne båten sin ut og inn. Når vi er mange om å måtte gjøre dette arbeidet er det lett å få råd og hjelp til krevende oppgaver. Men vi driver ikke med vedlikehold bare for moro skyld, men for å ha en trygg båt.

Seiling med familie venner

Havseiling er å være på tur med familie og venner, oppleve godt og dårlig vær, Havseiling er å ta båten alene til Strømstad for å fylle litt opp på tankene. Havseiling er å delta i klubbregattaer eller de mer krevende regattaer som Færder seilasen, Hollænderseilasen eller Skagen Race. Og Havseiling er definitivt en tur til Nord Norge,  Shetland, over Atlanteren  eller Svalbard som noen av våre medlemmer har utsatt seg selv for. Ingen ting er for lite og ingenting er for stort.

Tirsdagregattaen.
Den beste treningen en kan få er å teste seg selv ut på regattabanen. Der er våre uformelle klubbregattaer en gave til alle med båt i havna. Vi ønsker å se flere av båtene utpå. Så det er bare å komme igjen.