Optimist seiling i Åsgårdstrand

Generelt om Optimisten
Optimist er en jolle. Jolle kan på en enkel måte defineres som at kjølen kan enkelt tas ut. Det er ingen vekt i kjølen, og for å holde båten på rett kjøl må man bruke sin egen vekt og egenskaper. Optimisten ble konstruert i 1947 av Clark Mills. Båten ble introdusert i Europa av Axel Damsgaard fra Danmark og spredte seg fra Skandinavia.Optimist er en pram med flat baug. I utgangspunktet er den bygget i kryssfinér, men senere i glassfiber. Med sin flate stevn og flate bunn bryter optimisten med mange etablerte «regler» for god båtkonstruksjon, men har vist seg å ha forbausende bra egenskaper for en så liten og enkel båt. En ide ved konstruksjonen var at ungdom eller familier skulle kunne bygge båten selv. Mills hevdet at dette var den største brukbare seilbåt som kunne bygges av en kryssfinérplate på 4 * 8 fot = ca 1.2 * 2.4 meter.

Det første verdensmesterskap ble avholdt i Storbritannia i 1962 og mesterskapet har vært avholdt i alle årene etter. I de første 20 årene var klassen dominert av seilere fra Skandinavia med i alt 13 verdensmestere. I 1990-årne overtok Argentina hegemoniet. Sammen med Peru har disse to landene vunnet 12 team racing konkurranser i IODA Challenge Cup. Etter tusenårskiftet har det ikke vært noe dominerende land og land som Trinidad, Bermuda og Malaysia har alle medaljevinnere.

I Norge seiles Optimist i de fleste seilforeninger. Den er nummer 1 valget for opplæring. Man kan selv velge hvilket nivå en ønsker å seile på. Det finnes alt fra klubbregattaer til VM og delta i. Det er kun interessen og talentet som setter grenser. På nasjonalt nivå seiles det 4 norgescuper og 1 NM (må være 13 eller fylle 13 det året NM arrangeres). Her deltar det seilere fra hele landet. Det er Norsk Optimistjolleklubb i samarbeid med andre klasseklubber som tildeler seilforeninger arrangementet. NM arrangeres av Norges Seilforbund. Presterer man bra i Norgescuper kan bli utatt til å representere Norge i internasjonale stevner, Nordisk, EM og VM. For mer informasjon om uttak og nasjoale regattaer se Norsk Optimistjolleklubb sine nettsider.
Regionale regattaer arrangeres også. Dette kan også ses på som et mer lavterskel tilbud. I vår region er det Vestfold Seilkrets som arrangerer og tildeler stevner i løpet av sesongen. Lokale regattaer og opp til hver enkelt forening. Det vanlige er og ha en ukesseilas i sommersesongen.

Seiling og trimming.

Det er skrevet mye om seiling generelt og om optimisten spesielt. Her har vi plukket ut noen av de beste artiklene om temaet. Dersoem dere finner noen linker som er nyttig, send oss en epost slik at vi kan  knytte denne opp på denne siden..

North Sail har skrevet om trimming av alle typer båter. På denne side finner du mer spesifikt om optimisten. Idrettsforbundet har også funnet frem en del nyttig informsjo, denne er laget  av  Alejandro Solè sammen med Optisailing.com

Båthåndtering  og rigging

;
Beste måten å lære på er å prøve selv men her kan du se hva du bør prøve på; Dette er bare noen eksempler på hva du kan finne på Youtube. Her kan du også finne alt om rigging og om du skulle ha behov reparasjon og vedlikehold av båten Her får du noen direkte råd fra olympiske seilere.