Vårsesongen 2022

Publisert av Tore Gaute Mørck den 05.07.22. Oppdatert 09.07.22.

Årets sesong for Tur&Hav har hatt er laber start. Bare 6 båter har stilt til start, 9 var påmeldt. Årsakene er enkle. For de som er i fast arbeid hevdes det at mye press i arbeidssituasjonen gjør det vanskelig å komme i fra, noe som gjør det vanskelig å prioritere å få båten klar til regatta. Vi regner derfor med et bedre oppmøte til høsten. Vi avslutter derfor Vårsesongen som egen serie, og starter en ny til høsten.

Til tross for manglende deltakelse har vi en klar vinner, Det er Otto Book og Freddy Røed Espedalen i sitt ny innkjøpte oppussingsprosjekt (2020), en Banner 33. Av 9 seilaser er 2 strøket, en DNC, 1 Andre plass og 5 førsteplasser. De har etter hvert fått god fart i båten, men så har de også gjort omfattende endringer. Det viktigste er kanskje at de har byttet feste til salingshornene, slik at salingshornene kan peke akterover. Stagfestene i og under/dekk er endret tilsvarene, Da ble de kvitt lensetaklene. Nye seil er kommet til, samtidig som skroget har fått kjærlig omsorg. Motoren fungerte dårlig da de kjøpte båten, så den tok den tok de på land og reparerte i garasjen.. Det elektriske måtte byttes, det samme med flere instrumenter. Høres kanskje ikke så mye ut, men for oss har stått å sette arbeidet, vet det har kostet timer. Da er det hyggelig bli belønnet med seier i Vårens Tirsdagsregatta.

Link til resultater.

Gratulere.