Seilsportligaen

Publisert av Geir Lundkvist den 07.09.15.

Seilsportsligaen er en nyskapning som i 2015 skal avholde kvalifisering til 2016 sesongen. I løpet av høsten skal 30 seilforeninger møte hverandre til to stevner - et på Vestlandet og et på Østlandet. Hvert stevne seiles fra fredag til søndag med opp til 45 seilaser. De 15 beste kvalifiserer seg til 1. divisjonsseilasene som starter våren 2016.

Ligaformatet er inspirert av den tyske Segelbundesliga og danske Sejlsportsliga. I 2015 blir det lansert tilsvarende ligaer i Sverige (18 klubber) og USA (72 klubber). Flere andre land forventes å gjøre det samme i årene som kommer.

NSF har kjøpt inn seks J/70 som brukes i seilasene. De seks båtene seiler fleetrace som varer 12-15 minutter og mellom hver seilas byttes hele mannskapet ut. All dømming skjer direkte på vannet.

I år kårer vi en ligamester for Vestlandet og en for Østlande