Gutta på tur

Publisert av Tore Gaute Mørck den 03.09.19. Oppdatert 01.11.19.
Ruten er planlagt via Kielkanalen mot Gran Canaria, hvor de tenker å starte litt etter ARCen mot Karibien.

Neste sommer skal de være tilbake i hjemlige farvann.
De 3 Åsgårdstrandsguttene Anders, Martin og Sondre, som alle er medlemmer av Seilforeningen, er erfarne seilere.
De har deltatt i mang en Tirsdagregatta lokalt i Seilforeningen, både i ÅS og i Sandefjord i sine H-båter; først RED og så Bacchus.
I Færder seilasen har de også gjort seg bemerket med mange pallplasser og en overall seier.
Dette er heller ikke første gangen de dra på langtur.  Julen 2016 kjøpte de S/Y SAM, en litt sliten Bavaria 37 i Marokko og krysset Atlanteren.

Denne turen ga tydeligvis mersmak og i sommer kjøpte de S/Y Sayonara, en Bavaria 44 (som er 46 fot) fra 2002..
S/Y Sayonara har 4 kabiner og 2 toaletter ombord, og ved avskjeden 2.September virket det som om gjestekabinen skal bli god besøkt under turens løp.

Båten har vært på land i 2 uker før avreise og de har byttet alle skroggjennomføringer,, ventiler, belg  og innvendige slanger, samt montert septiktank.
Båten er også utrustet med nye kartplottere. Og følgende sikkerhetsutstyr: Epirb nødpeilesender, personlig nødpeilesender, VHF, satellitt kommunikator, livflåte 6 pax, oppblåsbar hesteskobøye, kasteline, lys på alle vester, sikkerhetsline på dekk og cockpit, treplugger, vhf og 340 jolle med 15 hk.
Så sikkerheten er er godt ivaretatt, og det henger nok sammen med at gutta har jobbet for Redningsselskapet og i båtbutikk i  tillegg til at Sondre fullførte en bachelor i Nautikk fra Bakkenteigen nettopp.

Gutta vil selv skrive om turen på facebook : Sailingteam Bacchus

Seilforeningen ønsker gutta og eventuelle blindpassasjerer god tur! Bruke gjerne kommentarboksen til å  gi dem gode ønsker på turen.