Vinteropplag på land 2025/26

Publisert av Torbjørn Lunde den 29.08.23. Oppdatert 30.08.25.

Vinteropplag 2025/2026 på land:

I år sendes søknad om vinteropplag ÅS på e-post til: havnekomiteen@seilforeningen.no innen 15 september. Du må opplyse om eget navn. båtmerke, lengde, bredde og dybde i meter, og om du trenger strømtilkobling.
Plasser fordeles hovedsakelig etter størrelse og førstemann til mølla prinsippet. Vinteropplag på land betales etter følgende takster: Kr 55,00 pr m² * ((båtens bredde + 1,0 m) * (båtens lengde + 1,0 m)). ÅS sender faktura til medlemmer. 

Masteheising, mastedugnad og båtopptak foregår som tidligere år.

Masteheising - Vaktliste
Har du spørsmål eller andre behov så ta kontakt med en av kranvaktene.
Køordning langs kranbrygga, og/ eller avtal med kranfører.
 

Lørdag 04.10 

Kl. 12:00-15:00 Otto Book 920 11 117 / Espen Dagsleth

kl 15:00-18:00  John Bjørn Fossdal- 930 57 380  / Juraj Palenik  

Søndag 05.10 

Kl. 12:00-15:00 Sondre Dahle 932 68 646 / Trym K Markussen

Kl. 15:00-18:00 Anders Wold 913 29 649 / Hårek Lysberg

Mandag 06.10 Kl. 16:30 - 19:00 Lasse Thoresen  901 19 610 / Lars Pøhner

Onsdag 08.10 Kl. 16:30 - 19:00 Anders Westrum 940 18 947 + Sindre Sørebø

Masten må være klargjort til heising før man legger til på kranbrygga. Se vedlagt kranprosedyre, lenke i bunn av siden.

Løsne strekkfisker, rett ut splinter, kveil opp tauverk på mast etc slik at oppholdet på kranbrygga blir kortest mulig. Båteier må sørge for hjelpemannskap (2-3 mann) for heising og løfting av mast over på egne bukker.  

NB! - Masteheising foretas på masteeiers risiko. Seilforeningen eller kranfører kan ikke lastes for eventuelle uhell og skader.

Felles båtopptak - fredag 10.10 kl. 07:30 til ca 16:00 (NB - ikke bekreftet)
De største båtene heises først og plasseres fra nord mot sør på parkeringsplassen ved landbrygga.
Kranbil heiser de minste båtene fra båthavna og plasser de på grus-parkeringsplassen.
Betal for båt og masteløft på Vipps til arbeidsleder - Otto Book - 920 11 117 når båten din er på land.

Alle sørger for egen båt og bidrar etter behov på andres båter.
Det er også behov for å spyle og legge presenning på seilforeningen sine båter. Vi trenger noen som hjelper til med dette
NB ! Husk at ingen båter kan ligge på landbrygga fredag 11.10. Benytt gjesteplasser, eller andre ledige plasser midlertidig. 
Parkeringsplassene til seilforeningen, og helt til den grønne krana i båtforeningen kan ikke benyttes fredag 10.10

 

Masteinnpakking samarbeid - søndag 12.10 fra kl. 15:00 -ca 17:00

NB ! Alle master må være "rensket" mest mulig og klargjort for vinterlagring !
Alle bidrar med å flytte master fra brygga til vinterstativ og pakke inn stativet med presenninger og binde disse fast.

 

Elektrisitet

Vurder behov, men de som har behov for strøm kopler til og leser av strømmåler søndag 13.10

Tydelig bilde av målerstand den 13 oktober sendes på e-post til havnekomiteen@seilforeningen.noSkriv "Strømavlesning ÅS fornavn etternavn" i overskrift. Skriv også inn målerstand i e-posten. Tilsvarende skal også gjøres 2. påskedag 6 april april. Kontroll av måler på avlesningsdato, eller ved innkalling i løpet av vinteren kan påregnes.

Strømpris blir gjennomsnittspris basert på Historiske strømpriser | NorgesEnergi Nettleie kommer i tillegg.  Intensjonen er at ÅS får dekket faktiske utgifter og går i null. ÅS har imidlertid gått betydelig i minus tidligere vintre. Evt. underskudd i kWh avlesning kan fordeles prosentvis i forhold til forbruk på de som er tilkoplet strøm. Minimumstakst for tilkopling er Kr 200,- 

NB! maks effektuttak pr båt er 300W. Overskrides dette vil båten frakoples og båteier nektes strømtilkobling resten av vintersesongen. Det vil kun bli gitt 1. varsel. NB! Alle må ha egen strømmåler med internbatteri slik at måler ikke nullstilles ved strømbrudd/ blink.