Nå er det dags for langtur..

Publisert av Tore Gaute Mørck den 06.07.16.

På langtur med Cubaneren.

Når våre fremste seilere skal på tur, så mener de alvor. Onsdag starter Karl Otto og Maren Book første fase av sin langtur seilas. Hvor lenge de blir borte og hvor langt de skal seile er ganske fleksibelt, Men det ser ut til å bli minst 2 år og noen titalls tusen nautiske mil

Båten de skal seile er Cubaneren, en Wasa 55 som ble laget av Wasa Yachts fra 1975 og til utpå 80 tallet. I alt er det laget 67 båter.

De har forberedt dette over flere år, og det har også satt sitt preg på båten, og de endringer de har gjort. Jeg fant mer om dette i Wasa 55 sin klubb side:
NOR 8620 er bygd i 1983. Motoren er byttet i 2003 til en Vetus 23 HK.  Der skriver de selv om båten:
Maren og jeg kjøpte båt høsten 2009, en Wasa 55 - NOR 8620 fra Måløy (Litt lenger nord). Den var før det på Stord like syd for Bergen, og før det har jeg ingen idé om hvor båten kommer fra. Jeg har blitt fortalt at den er bygget i 1983. Motoren var ny i 2003; Vetus 23 HK
Den har fått nytt navn av oss - Cubaneren (Het tidligere Valkyrie)
Vi har stort sett plukket fra hverandre hele båten (Den er verfts innredet). Vi har bygget om på bysse, fjernet babord stikk køye og laget stue rom i babord benk og ellers pusset av all lakk og lagt på ny. Vi har montert trykkvann, varmtvann, varmeapparat, ny komfyr, ny belysning (alt i LED), nye puter, en del ny elektronikk (autopilot, kartplotter etc.).
Det som selvsagt er mer interessant av de tingene vi har gjort (for meg som er seilmaker / rigger) er å bytte til ny mast (Selden), nye seil (Elvstrøm), og all løpende rigg (fra Liros). Vi seiler med en 5 meter lang spinnakerbom og har en stor MH asymmetrisk som vi bruker på den bommen. Dette gir mye "HK"!
Ellers så har vi standard rigg og seilmål.

I tillegg til det de selv skriver vet undertegnede vet også at det er støpt et nytt ror til båten, lenger og mer effektivt. Rattet ble fjernet og nå er det rorpinne som gjelder. Det ga bedre plass for innredning av akterlugar eller gjeste lugar. En titt oppi båten imponerte.  Tekniske data

Forberedelser

Forberedelsene til en slik tur er omfattende.  Spesielt når de to vært i full jobb, deltatt i en rekke regattaer og seilsportsligaen og dessuten bidratt med trening og opplæring av de yngste i klubben.

Når jeg traff de to nede på brygga mandagen før avreise, var de rimelig avslappet. Men har ikke tid så mye preking. Vi ble sittende å snakke litt om turen. Alle detaljer er selvfølgelig ikke lagt. Men i store trekk har de en plan.  Planen innbefatter prøve å delta i så mange av de mest kjente og krevende regattaer verden kjenner. Ruten er lagt opp slik at dette skal være mulig.

Første etappe går til Stauper øyene utenfor Sandefjord. Der samles familie og venner for en liten avskjedsfest. Færden videre er ned svenskekysten og til København. Der skal de seil WhiteShadow, Landmark 43 i ORC Worlds 15-23 Juli før de seiler videre gjennom Kielkanalen og inn i den engelske kanal.

De har planer om å seile via Azorerne om været tillater det, deretter ARC regattaen fra Kanariøyene til St. Lucia i Karibia. Med ankomst rundt 1 Desember 2016. På den turen får de med seg fedrene sine, sprekt av både barn og fedre!

Det er nok av seilings destinasjoner i Karibia, Som sikkert skal utforskes en tid. Men i Juli 2017 er planen å være i USA. De tenker å gå igjennom Panama kanalen og opp langs kysten til Los Angeles. Jeg lurte på hvorfor det? Skal det seiles i Alaska? Det var ikke grunnen får jeg vite, nei motivasjonen er å delta en Transpac 2017, en regatta som går fra LA til Honolulu på Hawaii i juli 2017.
En stor utfordring her er å få strippet båten og sendt overflødig utstyr til Honolulu, slik at de ikke må returnere til LA for å hente utstyr. Det er tross alt en regatta på 2226 Nautiske mil. De seiler alltid for å vinne og da er ikke overflødig vekt noe de vil ha med seg. Fra Hawaii går turen til Sydney i Australia. Når de etter hvert kommer til Sydney begynner det å nærme seg Desember i 2017. Det burde være akkurat nok til å nå Sydney -Hobart Race. Denne regnes som en av verdens tøffeste regattaer.  Også her blir det å strippe båten for unødvendig vekt. Men nå er ikke avstanden lenger enn at de kan seile tilbake til Sydney og hente utstyret.  Hvor ruten legges etterpå er tidlig og si, men nå har de seilt i 18 måneder og skal de hjem til sommeren 2018 så må kursen enten gå mor Suez kanalen og inn i Middelhavet eller over til Sør Afrika og opp østkysten av Afrika. Her er det mange hensyn å ta før kursen legges. Været, politisk situasjon, Piratvirksomhet.  Det blir sikkert tøffe valg.

Gjennom sin blogg vil de prøve å holde kontakten til familie venner og seilforeningen, så når den er publiserte skal vi lage en link her.Da håper jeg dette er noenlunde korrekt og dekkende. Det kommer ganske sikkert oppfølgere til dette.Her ligger Cubaneren dagen før avreise. Nå er det bare å ønske Maren og Karl Otto lykke til: Og om de skulle føle seg litt alene ute på det store havet fra tid på annen, så husk at ser alle den samme den samme sola. Selv om det ikke er samtidig om vi skulle befinne oss på hver vår halvkule..

God tur til Maren og Karl Otto

(Bildet er stjålet fra Facebook siden vår)